Biokova

28 augustus 2015 - Makarska, Kroatië

'Donderdag 27 augustus

Makarska ligt geklemd tussen de zee en een enorme bergketen. Deze bergketen is een natuurpark "Biokova" en bevat de hoogste berg van Kroatië de Sveti Jura. Daar ging vandaag de tocht naartoe. In het park liep een dunne geasfalteerde weg (vaak maar een auto breed) naar de 1762 m hoge top. In het boekje stond dat je een ervaren bergpasrijder moest zijn om de weg te berijden. Dat vond Rieks maar onzin. Maar toen het erop aankwam merkte ik dat hij wel enigszins gespannen was. Bij het elkaar passeren moesten wij soms achteruit omlaag. Ik kon kon mij soms niet inhoudenen riep dan maar iets als pas op of stop. Kommentaar van Rieks: " Mond houden, spiegel inklappen en KIJKEN. Zit ik al tegen de berg....? De laatste km. Was helemaal smal met een roestige gebutste vangrail en geen passeermogelijkheid. Ik hoefde niet meer naar de top, maar we gingen natuurlijk toch. Zonder problemen boven aangekomen. Samen even het wandelpad rond de top gemaakt. Overal foto's gemaakt van onszelf en anderen en panoramafoto's van de afgronden. Daarna weer terug, dat was gelukkig niet half zo eng. Alles went tenslotte, ook dit. Halverwege kwamen we nog een kudde halfwilde paarden tegen. Dat was heel voorzichtig manoeuvreren, want we wilden ze niet laten schrikken of op de auto krijgen. Ook goed gelukt. 's Avonds wilden we gaan eten in het Restaurant van Henk en Femmy, maar het zat er vol en er stonden nog acht mensen te wachten. Het ging ons te ver om in de rij aan te sluiten. Dus toen maar ergens anders gegeten. Visschotel met verbrande vis, gummi inktvis en moeilijk te slopen scampi. Volgende keer beter.

1. Madeline:
    28 augustus 2015
    Nou wat een avonturen in een week tijd! Niet zoveel van die enge dingen doen he? Ook een beetje ontspannen! Veel plezier en kijk uit naar het volgende blog.
    Dikke kussen van ons 5.