Boottour vanuit Hvar 1

3 september 2015 - Hvar, Kroatië

Donderdag 3 september 2015

Vandaag om 10 uur aantreden in de haven omdat we met een Rib  (soort speedboot) de zee opgingen. Eerst vond Rieks het te duur, maar toen we eenmaal onderweg waren, zat hij de hele tijd te grijnzen van oor tot oor. We waren met een groep 16 verdeeld over 2 speedboten. Eerst gingen we naar een piepklein strandje in een kom van rotsen, prachtig. Wie wilde kon meteen het water in, wat we ook deden. We konden gebruik maken van snorkels, Er waren niet veel vissen, maar die ik zag waren wel van aquariumkwaliteit. ( O, ja ook nog even het vermelden waard, gisteren tijdens onze ochtendzwem bij ons eigen kleine strandje bij Milna zagen we zomaar twee kleine scholen zilveren visjes van ong. 12 cm lang boven water uit springen. Dat had ik nog nooit gezien)

Na het zwemmen bij Stinivia, gingen we naar de Blue Cave, dat is een grot waar de zon van buiten naar binnen schijnt onder water en dat geeft in de grot een prachtig blauw stralend effect in het water. Het is een door Unesco beschermd object. Hierna heerlijk geluncht in Komiza op het eiland Vis. Ik vroeg aan de schipper of ze hier ook wel dolfijnen zagen. Ja, heel vaak zei hij, als we met de zeilboot zijn dan spelen ze vaak voor de boeg en om het schip. Maar ja, we waren nu met de speedboot en die motor vinden ze niet fijn. Dus ja , ik had me maar ingesteld op geen dolfijnen. Na het eten gingen we naar de Green Cave, eenzelfde natuurverschijnsel als de Blue Cave, maar veel minder groots en mooi. Veel scholen kleine visjes. Allemaal weer zwemmen en zelfs van de bovenkant van de grot je naar beneden in het water laten vallen. (ik niet hoor) De schipper (een mooie jonge Kroaat) ging nu ook te water en vroeg mij even later zijn harpoenhark even aan te geven. 5 tellen later had hij een inktvis geschoten en die werd direct gefileerd en in de koelbox gestopt voor thuis. Ook had nog even een briefje van 200 kn opgedoken van de bodem ( ong. 30 euro).

Volgende stop zou zijn  op de Pakleni eilanden in St Clement Palmizana. Onderweg spotten wij opeens een dolfijn, dus motor af en genieten maar, overal zagen we dolfijnenruggen, dichtbij, ver en heel ver. Ze waren duidelijk aan het foerageren, want er werd niet gesprongen of gespeeld, maar het was geweldig.

Bij lange verhalen doet de blog moeilijk dus ik stuur eerst dit maar en het staartje komt later

Dit verhaal publiceren!